Kirándulás 2016.06.04. Zánka Gyógynövény-völgy

2016.06.05

Szombaton 8 órakor indultunk kis busszal a Tapolca-Zánka-Nagyvázsony útvonalon.Első állomásunk Tapolca volt,ahol egy rövid belvárosi séta volt beiktatva és a Tapolcai Malom tó és környéke.

A tervek szerint,a következő és valójában ez volt kirándulásunk fő célja,a Gyógynövény-völgy Oktató és Látogató Központ volt Zánkán.Megbeszélt időpontra mentünk,ahol kedvesen és szeretettel fogadtak bennünket.Rövid bemutatkozás és ismertető után,a kertben " Feri bácsi" várt már bennünket.

Bemutatkozás

Takács Ferenc, gyógynövényszakértő-túravezető

"Szerencsére gyermekkoromban még volt az országban egy nagyon jó gyógynövény felvásárló hálózat, ahol az aktuális gyógynövényeket kis mennyiségben is begyűjtötték, így falusi gyerekeknek nagyon jó zsebpénzforrás volt, amit a legeltetés, játék közben összegyűjtött gyógynövényekért kaptunk.

Természetesen a házipatika összegyűjtéséhez is mi gyerekek másztunk a hársfára a napi teához szükséges virágokat leszedni, de szörpökhöz a bodzavirágot, lekvárnak a csipkebogyót is mi gyűjtöttük be. Az idősebb emberektől megtudhattuk azt is, hogy mire mit, hogyan használjunk.

Göcsejben gyűjtöttem a népi gyógyászatban használatos gyógymódokat, és a Kertészeti Egyetemen elméletben is megalapoztam a gyógynövényes tudásomat.

Szerencsés embernek mondhatom magam, mert életében még megismertem azt a fitoterapeutát aki már az 1950-es 60-as években így gyógyított rengeteg embert. Szalai Miklós esperes úr Halimbán élt, és a környéken fellelhető rengeteg gyógynövényt használta teakeverékeihez. Tőle tanulhattam meg én is nagyon sok gyakorlati dolgot, ami alapján készítem én is teakeverékeimet. Rengeteg szakkönyvből fejlesztettem ismereteimet, és továbbképzéseken is részt vettem.

A Praktika havilapokban, az Élet és Tudományban írtam cikkeket a gyógynövényekről, a televízióban és a rádióban is többször készítettek velem riportokat.

Veszprémben az egyetemen csináltam gyógynövény tanfolyamokat, és máshol is, ahol megszervezték.

Nagyon sokfelé vezetek gyógynövénytúrákat az országban, ahol a legszebb tájakon segítek megismerni a gyógynövényeket."

Nehéz leírni azt a rengeteg tudást és tapasztalatot,amit a túránk során "Feri bácsi" átadott nekünk abban a másfél-két órában,de élvezettel hallgattuk és minden gyógynövényt megnéztünk,sokat fel is ismertünk.Bátran kérdezhettünk,nem volt olyan kérdés amire ne kaptunk volna azonnal kielégítő választ.

Bemutatókert

"A szabadtéri bemutatókert 7000 négyzetméteres, ahol az évszaknak megfelelően több mint 500 gyógynövény fajjal lehet megismerkedni izgalmas és interaktív programok segítségével. A kertben több száz növény látható, van köztük egynyári, kétnyári és évelő növény, különböző fák, bokrok cserjék, fűszerek, ehető gyógynövények, mocsári növények és különlegességek tucatjai.

A bemutatókert több részből áll. Közel egyharmada szőlőültetvény, de ezek közé is ültettek gyógynövényeket, amelyeken különböző kísérleteket végeznek a szakemberek. A bemutató kertben termő növényeket leszüretelik és felhasználják, gyógynövényes teákat készítenek belőlük.

Van fűszernövénykert, mocsárkert, vízi kert, a Balaton-felvidékre jellemző karsztbokorerdők növényeit is bemutatják. A relax-gyep nyugtató hatású növényekből áll, amelyen le lehet heveredni, és kellemes, pihentető hatással van az emberre. Kialakították az úgynevezett „Óvodások kertjét”, ahol érdekes formájú, textúrájú növényeket nézhetnek meg a gyerekek. A „Vakok kertjében” tapogatni, szaglászni lehet. Létrehoztak tematikus összeállításokat is, ahol a különböző élettani funkciókra ható növényeket válogatták össze, például a szívre ható növények csoportját. Olyan kertet is kialakítottak, ahol azok a növények vannak, amelyek egymást támogatják.

Akiknek van egy pici földjük, ahova szeretnének gyógynövényeket ültetni, ezt itt megnézhetik, megtanulhatják."

A kert után kicsit megpihentünk,beszélgetéssel és teázással töltöttük az időt,majd megnéztük mi történik a leszedett gyógynövényekkel,míg tea,gyógyfüves bor,kenőcs,krém,tinktúra,illóolajos készítmény nem lesz belőlük.

Manufaktúra

"Az épület pinceszintjén található a gyógynövény-feldolgozó manufaktúra, amely az érdeklődő látogatók számára is nyitott, és bepillanthatnak a feldolgozás kisüzemi folyamataiba, a szárítás, lepárlás, a természetes készítmények előállításába.

A kézműves manufaktúrában készített termékek egyediségét, a felhasznált alapanyagok gazdag változatossága adja. A Balaton-felvidéken termő több száz gyógynövényfaj egyedeit kézzel gyűjtik, gondosan válogatják, és hagyományos módszerekkel dolgozzák fel. A manufaktúrában a növények feldolgozásának gyakorlati lépései is megfigyelhetők. A manufaktúrában a vendégek élőben láthatják és szezonálisan ki is próbálhatják hogyan gyűjtik, válogatják, darabolják a leszüretelt gyógynövényeket."

Bővebben itt olvashatsz róla:http://www.gyogynovenyturak.hu/manufaktura

Nagyon jól éreztük magunkat és mindenkinek csak ajánlani tudom,hogy ha idejük engedi válasszák ezt a programot,látnivalót.Indultunk tovább Nagyvázsonyba,ahol a Kinizsi várat,a Tájmúzeumot és a Posta múzeumot tekintettük meg.Hazafelé Farkasgyepűn a Nimród étteremben vacsoráztunk,majd 18 óra körül érkeztünk haza Pápára.